Hanka Křepelková Rezková: Na filmová klišé divákův mozek nenalákáte

Víte, proč budou tipy a rady popsané porotci na této stránce fungovat? Protože vycházejí z toho, jak funguje náš mozek.

Kdybychom informace podali formou bodů v PPT prezentaci, aktivizujeme v mozku čtenáře/posluchače převážně jen Brocovo a Wernickeovo centrum zodpovědné za dekódování jazyka. Když ale své informace vtělíte do příběhu s napětím, metaforami a emocemi, tak se kromě jazykových center aktivují i všechny další části mozku tak, jako kdybychom se my sami stali součástí příběhu. My sedíme u obrazovky, ale náš mozek zakouší chutě a vůně (i kdyby přišly jen formou dobře zvolené metafory), pokouší se zorientovat v prostoru, propojit příčinu a následek, spekuluje o dalším vývoji a hledá řešení. Mozek je tedy při poslouchání nebo sledování příběhu velmi aktivní. Příběh do značné míry rezonuje se způsobem, jakým mozek propojuje informace podle příčiny a následku – tedy se samotným myšlením. Z vlastní zkušenosti víme, že si lépe pamatujeme cokoli, co zažijeme sami. Takto aktivizovaný mozek si tedy podávané informace i lépe pamatuje a aktivně je využívá ve svých myšlenkových procesech. Nejen těch, které probíhají během sledování videa nebo poslouchání příběhu, ale i nadále.

Dobrý vypravěč je navíc i dobrým dirigentem. Když vyprávění poslouchá (nebo film sleduje) více diváků najednou, ve stejných chvílích se jim aktivizují víceméně shodná mozková centra a synchronizují se tak s mozkem vypravěče.

 Navíc, když se identifikujeme s postavou (ať už je to animovaný higgsův boson nebo jen člověk, který se snaží pochopit vlastnosti grafenu), mozek vydává signál k tvorbě oxytocinu – hormonu, který nám říká „je bezpečné přiblížit se k druhému“. Tento hormon „důvěry“ nebo „lásky“, jak bývá označován, nám tak otevírá dveře k jinak odtažitým tématům, kterým bychom se jinak měli tendenci vyhýbat.   

Mozek je ale i vybíravý. Díky zobrazovacím metodám dnes víme, že příliš často používaná slova a obraty, která mají naše příběhy vyšperkovat a dodat jim na dramatičnosti, má mozek tendenci ignorovat. Hledejte tedy nové cesty. Na filmová klišé totiž divákův mozek nenalákáte.

Všechny tyto zákonitosti se denně využívají v reklamě i manipulativní propagandě, proč je ale nevyužít v popularizaci vědy? Není důvod podceňovat divákovu inteligenci, podbízet se a zkreslovat. Zároveň ale nepíšete disertaci a nemáte čas ani prostor na přílišnou hloubku záběru. Máte tři minuty.

A pokud se vám podaří získat divákovu pozornost, vzbudit jeho zvědavost a dřív nebo později ho inspirovat k tomu, aby s informacemi jakkoli pracoval, máte vyhráno.  

Hanka Křepelková Rezková je porotkyní Ceny Neuron Prima ZOOM

Hanka Křepelková Rezková: Na filmová klišé divákův mozek nenalákáte

Linda Arbanová: Myslete na své diváky

Na vědě mě baví tajemství, která poodkrývá. O každém tématu můžete vyprávět napínavě. Vystavte si svůj film jako dobrodružný příběh a postupně odhalujte jeho tajemství. Věda by neměla být nuda a váš film už vůbec ne.

Předem si připravte scénář a přemýšlejte, jak svůj příběh zobrazíte. I s jednoduchou základní technikou se dá řešit filmová řeč. Velikosti záběrů a jejich délka, rytmus vyprávění, úhel pohledu, barevnost, světlo, pohyb... Vyzkoušejte si několik způsobů, jak danou věc zobrazit. Dnešní technologie umožňují zkoušet, hledat, experimentovat.

Věnujte také dost času střihu a postprodukci. Nebojte se rozloučit se záběry, které se vám do finálního tvaru nebudou hodit. Ne vše, co natočíte, musíte také nakonec použít. Méně je někdy více.

Myslete na své diváky. Věc, kterou řešíte delší dobu, o které toho hodně víte a během natáčení o ní neustále přemýšlíte, může být pro vaše diváky zcela nová, neznámá. Vžijte se do svých diváků a snažte se váš film vidět tak, jako byste o tématu nevěděli nic. Je váš film srozumitelný a jasný? Není naopak moc ukecaný?

Linda Arbanová je porotkyní Cena Neuron Prima ZOOM

Linda Arbanová: Myslete na své diváky

Lucie Česálková: Buďte hraví!

Technika natáčení i nástroje vizualizace dat a informací se neustále mění,
od počátků vědecké kinematografie však nehledě na tyto transformace zůstávají
základní předpoklady kvality v podstatě stále stejné.

Ukažte vědu jako součást každodennosti
Nejefektivněji diváka do tématu vtáhnete tehdy, když mu vědu ukážete jako příběh,
který mu bude nějak blízký - jako součást jeho běžného, každodenního života.

Buďte maximálně názorní
Do vyprávění zapojte co nejvíce prostředků, které vám pomohou konkrétně ilustrovat popisované
objekty či jevy. Fotografie, filmové záběry, animace, grafy, jiné vizualizace informací i texty a grafické prvky
by současně neměly jen duplikovat řečené, ale mít další výpovědní hodnotu.

V hravosti a jednoduchosti je síla
I složité téma je možné podat zábavnou formou. Jděte k jádru věci, udržujte si vtip, švih a tempo
- ve formátu krátkého videa zafungují nejlépe důmyslná zkratka či trefný příměr a není třeba se bát
rychlosti podání i hutnosti informací (divák může video zastavit nebo sledovat opakovaně).

Lucie Česálková je porotkyní Cena Neuron Prima ZOOM

Lucie Česálková: Buďte hraví!

Petr Jan Juračka: Méně je více

Ať již točíte video o termonukleární reakci, anebo o žábách v rybníku na Vaší zahradě, můžete vyhrát. O vítězi totiž nerozhoduje “aura vědectví”, množství cizích slov či komplikovanost vysvětlované látky. To hlavní je totiž příběh, který postavíte. V krátkém časovém limitu musí mít začátek, nápad a hlavně nějaký závěr, vyvrcholení. Není na čas na zbytečné komplikace, ale naopak, méně je mnohdy více. Buďte autentičtí - nestůjte tvrdě před kamerou jako ve škole u tabule, ani nedělejte hrdiny. Buďte sví, vyprávějte nám Váš příběh tak, jako bychom byli Vaši kamarádi, a ono to půjde! Přestože se na hezké obrázky hezky kouká, v hodnocení nezohledňujeme použitou techniku, protože víme, že ne každý má u sebe profesionální kameru. Zkrátka, dejte si záležet na tom, aby nás to fakt bavilo, a dobře to dopadne!

Petr Jan Juračka je jedním porotců Ceny Neuron Prima ZOOM

Petr Jan Juračka: Méně je více

Barbora Prágerová: Nebuďte nezaujatí pozorovatelé

Kde se dozvědět nejnovější trendy přímo od youtuberů, kteří přibližují vědu mladému publiku? Protože jsem se zúčastnila letošního světového kongresu producentů vědeckých a faktuálních pořadů (World Congress of Science and Factual Producers), můžu vám několik doporučení hned zčerstva zprostředkovat.

Na čem se letos shodli mistři dokutvorby z BBC, National Geographic či PBS?

► Úspěšný dokumentární formát dneška je “filmový” - používejte filmové výrazové prostředky, pohrajte si s atmosférou, barvou, velikostí záběrů a střihem.

► Vytvořte ve svém příběhu postavu, pomocí které vyprávíte.

► Vložte do filmu emoce; emoční zaujetí je nejefektivnější nástroj navázání kontaktu s divákem. Točte o něčem, za čím si stojíte a dejte to najevo - nebuďte nezaujatí pozorovatelé.

► Míchejte žánry: i v kratičkém vědeckém filmu je možné najít třeba detektivku nebo hrdinský epos:)

► Populární jsou takové snímky, které umožní divákovi přístup někam, kam běžné nemůže, stejně jako ty, které v sobě mají prvek dobrodružství.

► Myslete na tempo a dynamiku - vyprávějte úsporně, ale efektivně. Snažte se vejít do pár minut (myslete na to, že průměrná sledovanost YouTube je někde mezi dvěma a třemi minutami).

► Soustřeďte se na mileniály, ti jsou vaše největší potenciální publikum (a zároveň je nejvíc znáte, vždyť jimi často sami jste).

► Zkuste zapojit méně obvyklou techniku, pokud ji máte k dispozici (drony, mikroskopy).

► Zaměřte se na aktuální témata nebo se pokuste hledat nové odpovědi na zdánlivě vyřešené otázky; každopádně však diváky zajímá “teď”.

► A hlavně - nebuďte solitéři; zapojte se do online komunity tvůrců, sdílejte zkušenosti, vyhledávejte rady a inspirujte se.

 

Barbora Prágerová je členkou poroty Ceny Neuron Prima ZOOM

Barbora Prágerová: Nebuďte nezaujatí pozorovatelé

Publikum

Zapomeňte na kategorii od 0 do 100 let. Nesnažte se zaujmout všechny. Vyberte si hlavní cílovou skupinu, a té přizpůsobte styl. Různá publika si žádají specifickou řeč, pojmy i míru podrobností. Nenuďte vysokoškoláky vysvětlováním základních principů, a nemotejte žákům hlavu složitými informacemi.

Publikum

Obsah

Zvolte si téma, kterého se budete držet. Sepište osnovu, která vás povede. Nenuďte úvodem, zkraťte znělku, vynechte detaily a neopakujte, co je zřejmé. Upřednostněte kvalitu před kvantitou. Vaše publikum udrží pozornost tři minuty. Zdá se vám to málo? Zrychlete tempo.

Obsah

Styl

Máte charisma? Natočte vlog. Nechce se vám před kameru? Zvolte animaci a voiceover. Buďte zapamatovatelní, ale jednotní – nemíchejte styly a neodchylujte se od formy, kterou jste si zvolili. Získejte fanoušky, které bude bavit váš specifický styl. Nikoho nekopírujte. Buďte jiní, buďte originalní.

Styl

Technika

Nepotřebujete profesionální kameru, ale neobejdete se bez stativu a kvalitní audiostopy. Netočíte horor, roztřesený obraz a vítr přehlušující vaše sdělení nebudou efektní. Vytvořte atmosféru – pomohou vám vhodně zvolené zvuky a jednoduché animace. Ale hlavně! Buďte dobří vypravěči a zaměřte se na emoce.

Technika

Autenticita

Máte kvalitní obsah a jste zábavní? Bingo! Pak zůstaňte sami sebou a točte dál. Netvořte na zakázku, nezapomeňte, že videa jednotlivců jsou sledovanější než ta generovaná komerčními subjekty. Máte potíže s tématem? Oslovte vědce. Nevíte si rady s formou? Poradí vám filmaři. Spolupracujte a učte se navzájem!

Autenticita